نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
486
-
الف
+

تصاویری زیبا از قلعه «ارگ هرات»

«ارگ هرات» معروف به «قلعه اختیارالدین» یکی از قدیمی ترین بنا های تاریخی در افغانستان می باشد.

به گزارش آی فیلم 2، «ارگ هرات» مشهور به «قلعه اختیارالدین» بنایی تاریخی در شهر هرات به جای‌مانده از روزگار «اسکندر مقدونی» یکی از قدیمی ترین قلعه های تاریخی در افغانستان می باشد.

«قلعه اختیار الدین» برای اولین بار توسط دختری بنام«شمره » ساخته شد که اکثر مورخین بنیاد «دژ شمیران» را پیش از بنای هرات در حدود 3000 هزار سال قبل از امروز در همین مکان ذکر نموده اند.

هدف از ساختن این دژ، حفظ نظامیان از شورش احتمالی مردم شهر در برابر سلطه مقدونی‌ها بود.

این قلعه از خشت خام ساخته شده که دارای 13 برج می باشد، بلندترین نقطه آن به 20 متر می رسد و در طول سالیان جنگ در افغانستان چندین بار گوشه هایی از آن تخریب شده بود و چندین بار مرمت شده است.

«ارگ هرات» در سال 1342 خورشیدی، برای اولین بار توسط سازمان «یونسکو» بازسازی شد، اما پس از آغاز کودتای هفت ثور(اردیبهشت) و شروع جنگ های داخلی در افغانستان به مرکز نظامی طرف های درگیر جنگ تبدیل شد.

«موزیم هرات» نیز در داخل این قلعه قرار دارد که همیشه به روی شهروندان و توریست ها خارجی باز است و از میان 1100 آثار تاریخی که در هرات ثبت شده، 250 اثر در آن به نمایش گذاشته شده است.

آثار باستانی موزیم قلعه اختیارالدین، بازمانده هایی از دوره حکومت غزنویان، غوریان، تیموریان و ملکوک کرت است که شامل «کاشی»، «سنگ»، «فلز»، «سفال» و «چوب» به شکل هایی متفاوت مثل مجسمه حیوانات، سکه، سلاح های جنگی، زیورآلات و ظرف خانه می گردد.

در ادامه تصاویری زیبا از این قلعه در تماشا می کنید:

ارگ هرات

ارگ هرات

ارگ هرات

ارگ هرات

ارگ هرات

بیشتر بخوانید: 

نمایش هنر مینیاتوری غرب افغانستان در قلعه اختیارالدین هرات

سمیه غفوری زاده

نظر شما
ارسال نظر